Ως αναπόσπαστο μέρος της λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, οι εταιρείες logistics διευκολύνουν το εμπόριο και βοηθούν τις επιχειρήσεις να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στους πελάτες τους. Ως εκ τούτου, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στον τομέα που προκλήθηκαν από την πανδημία θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα, την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Η πανδημία του κορωνοϊού είχε αδιαμφισβήτητα βαθύ αντίκτυπο στον τρόπο λειτουργίας των αλυσίδων αγορών και εφοδιασμού. Οι εταιρείες logistics, οι οποίες εμπλέκονται στην κίνηση, την αποθήκευση και τη ροή αγαθών αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, τόσο εντός της χώρας όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Το ιστορικό
Οι εταιρείες logistics συνδέουν τις εταιρείες με τις αγορές παρέχοντας διάφορες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των πολυτροπικών μεταφορών, της αποστολής εμπορευμάτων, της αποθήκευσης και της διαχείρισης αποθεμάτων. Αυτοί είναι σημαντικοί παράγοντες για την παγκόσμια παραγωγή, η οποία είναι πολύπλοκη και πολυτοπική.
Για παράδειγμα, η iPhone της Apple χρησιμοποιεί εξαρτήματα από περισσότερους από 200 προμηθευτές σε 43 χώρες. Ως αποτέλεσμα, οι σημερινές παγκόσμιες αλυσίδες αξίας απαιτούν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα στη ροή των αγαθών μεταξύ και εντός των χωρών. Αυτά μπορούν να επιτευχθούν με εταιρείες που αναθέτουν τις λειτουργίες εφοδιαστικής τους σε τρίτους παρόχους υπηρεσιών logistics, ειδικά εκείνες που έχουν δυνατότητες ολοκληρωμένων λύσεων από άκρο σε άκρο.
Για πολλούς, η τριετία COVID-19 ήταν ίσως μία αφορμή για να αναδειχθούν ζητήματα και παθογένειες του κλάδου. Οι παγκόσμιες αλυσίδες αξίας απαιτούν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα στη ροή των αγαθών μεταξύ τους και εντός χωρών. Αυτά μπορούν να επιτευχθούν από εταιρείες που αναθέτουν τις λειτουργίες εφοδιαστικής τους σε τρίτους παρόχους υπηρεσιών Third party (3PL) logistics που διαθέτουν ολοκληρωμένες δυνατότητες λύσεων.
Η σχέση μεταξύ της απόδοσης των logistics και των υψηλότερων εισοδημάτων καταδεικνύει τη συμβολή του κλάδου στην παραγωγικότητα και την οικονομική ανάπτυξη. Το κόστος των logistics ως α ποσοστό του ΑΕΠ μπορεί να είναι έως και 25 τοις εκατό σε ορισμένες αναπτυσσόμενες οικονομίες - σε σύγκριση με 6-8 ποσοστό 6-8 τοις εκατό στις χώρες του ΟΟΣΑ. Επομένως, η καλύτερη αποτελεσματικότητα στον τομέα μπορεί να τονώσει την ανταγωνιστικότητα και την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές.
Οι επιπτώσεις
Ο αντίκτυπος του COVID-19 έγινε για πρώτη φορά αισθητός στην Κίνα λόγω του ρόλου που διαδραματίζει στην παγκόσμια παραγωγή, με τη Γουχάν, το επίκεντρο της πανδημίας, να διαδραματίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο αφού περισσότερες από 200 από τις εταιρείες Fortune Global 500 έχουν παρουσία εκεί. Η Κίνα είναι επίσης σημαντικός καταναλωτής παγκόσμιων εμπορευμάτων και γεωργικών προϊόντων.
Οι κραδασμοί από τις διακοπές στην παραγωγή στην Κίνα επεκτάθηκαν και στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Το φορτία καθυστερούσαν στα μεγάλα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων της Κίνας, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί οδήγησαν σε έλλειψη οδηγών φορτηγών να παραλάβουν εμπορευματοκιβώτια και οι αερομεταφορείς ακύρωναν συνεχώς δρομολόγια. Η προκύπτουσα έλλειψη εξαρτημάτων και εξοπλισμού από την Κίνα επηρέασαν και τις παραγωγικές δραστηριότητες στο εξωτερικό. Μεγάλες βιομηχανίες τριγύρω τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, των ηλεκτρονικών, των φαρμακευτικών προϊόντων, του ιατρικού εξοπλισμού και των προμηθειών, καθώς και καταναλωτικά αγαθά, επηρεάστηκαν.
Αν και η μεταποίηση ξεκίνησε σταδιακά να επανέρχεται - έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2020, περίπου το 70 τοις εκατό της μεγάλης βιομηχανίας είχε επανεκκινήσει τις εργασίες — η επιστροφή στην πλήρη παραγωγική ικανότητα είναι απίθανη βραχυπρόθεσμα λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας στους εμπορικούς εταίρους της Κίνας.
Ο τομέας των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων - ο οποίος μεταφέρει περισσότερο από το 80 τοις εκατό των εμπορευμάτων της χώρας - απεικονίζει τις επιπτώσεις του lockdown στα κινεζικά logistics. Από 24 Ιανουαρίου έως 26 Φεβρουαρίου 2020, ο όγκος των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων έπεσε κάτω από το 15% των επιπέδων του 2019 πριν ανακάμψει στο 50% έως το τέλος Φεβρουαρίου και 92 τοις εκατό τον Μάρτιο. Η ταχεία ανάκαμψη οδηγήθηκε από η ικανότητα να περιοριστεί γρήγορα ο ιός και η πολιτική της κυβέρνησης για τη μεταφορά φορτηγών (όπως π.χ παραίτηση από τα διόδια των εθνικών αυτοκινητοδρόμων και τις απαιτήσεις καραντίνας για φορτηγά που αποστέλλουν βασικά αγαθά).
Στη συνέχεια το φαινόμενο COVID-19 εξαπλώθηκε στον υπόλοιπο κόσμο, οδηγώντας σε lockdown και κλείσιμο των συνόρων, περιορίζοντας την κυκλοφορία των εμπορευμάτων. Πρόσθετα πρωτόκολλα (όπως η κοινωνική απόσταση στις αποθήκες) που εισήχθησαν για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των εργαζομένων συνέβαλαν στην επιπλέον συμφόρηση για τις διεθνείς οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Για παράδειγμα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση φορτηγά σχημάτισαν ουρές μήκους 37 μιλίων στον αυτοκινητόδρομο Α4 αφού η Πολωνία έκλεισε τα σύνορα της με τη Γερμανία στα μέσα Μαρτίου. Στην Ινδία, το lockdown δημιούργησε έλλειψη οδηγών φορτηγών, που είχε ως αποτέλεσμα να συσσωρευτούν πάνω από 50.000 εμπορευματοκιβώτια στα λιμάνια Chennai και Kattupalli.
Οι μεταφορές
Μπορούμε να παρατηρήσουμε τις επιπτώσεις στη μεταφορική ικανότητα στα τρία βασικά παγκόσμια τμήματα μεταφορών, Θαλάσσια, χερσαία και εναέρια.
Θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων:
Ο συνολικός όγκος εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν στα κινεζικά λιμάνια μειώθηκε κατά 10,1 τοις εκατό τους πρώτους μήνες του 2020. Υπήρξαν σημαντικοί περιορισμοί στις θαλάσσιες μεταφορές σε όλο τον κόσμο, επηρεάζοντας και τους δύο βασικούς εξαγωγείς, όπως η Βραζιλία, η Κίνα, η Ινδία και το Μεξικό, επίσης ως εισαγωγείς όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ασθενής ζήτηση συνέχισε να επηρεάζει τα δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, των Ηνωμένων Πολιτειών και της Λατινικής Αμερικής, ενώ μέχρι και σήμερα η κατάσταση δεν έχει επανέλθει πλήρως.
Χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές:
Σε αντίθεση με τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές, οι χερσαίες μεταφορές παρέμειναν εφικτές, καθώς οι δρόμοι εξακολουθούν να λειτουργούν, εκτός από χώρες που ήταν υπό αυστηρές συνθήκες lockdowns. Η ικανότητα όμως μεταφοράς των φορτηγών βρέθηκε σε δυσχέρεια λόγω της πρόσθετης ζήτησης για τις υπηρεσίες τους - ειδικά για μεταφορές τροφίμων και ιατρικών προμηθειών - υπό lockdown, σε συνδυασμό με μειωμένη διαθεσιμότητα εργαζομένων (λόγω περιορισμών COVID-19), οδηγώντας σε υψηλότερα ποσοστά. Συγχρόνως, η ζήτηση για σιδηροδρομικές υπηρεσίες αυξήθηκε λόγω των υψηλότερων ναύλων μεταφοράς εμπορευμάτων αεροπορικού φορτίου, των κενών δρομολογίων και του μεγαλύτερου χρόνου διέλευσης για τα φορτηγά.
Αεροπορικές μεταφορές:
Οι όγκοι στις εναέριες μεταφορές μειώθηκαν κατά 19 τοις εκατό τον Μάρτιο του 2020 λόγω της απότομης μείωσης των επιβατών στις πτήσεις (που μεταφέρουν εμπορεύματα ως εσωτερικό φορτίο) και της απότομης πτώσης της μεταποίησης στην Κίνα. Ωστόσο, καθώς οι ναυλωτές και οι κυβερνήσεις στρέφονται στο αεροπορικό φορτίο για βασικά αγαθά, οι ναύλοι αεροπορικών μεταφορών έχουν αυξηθεί και ορισμένοι αερομεταφορείς παρατηρούν καθυστερήσεις με αυξημένη συμφόρηση στα αεροδρόμια. Μέσα Απριλίου του 2021 παρουσιάστηκε αύξηση της χωρητικότητας, καθώς και ανάκαμψη των όγκων που μεταφέρθηκαν. Η συνολική μείωση της χωρητικότητας υπήρξε μεγαλύτερη από την καθαρή μείωση σε ζήτηση, η οποία υποστηρίζει υψηλότερους ναύλους αεροπορικών μεταφορών.
Το μέλλον
Ο αντίκτυπος του COVID-19 στις αγορές, η εφοδιαστική αλυσίδα παραμένει ισχυρός. Η πλήρης επίδραση της αλυσίδας των γεγονότων της εποχής COVID-19 στην παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού δεν είναι ακόμη γνωστές. Ταυτόχρονα οι παγκόσμιες πολεμικές συγκρούσεις όπως αυτή της Ουκρανίας καθώς και το γενικότερο κλίμα οικονομικής ύφεσης μειώνουν τις πιθανότητες σύντομης ανάκαμψης για τις εταιρείες logistics, υπογραμμίζοντας την έκθεση της εφοδιαστικής στο εμπόριο, την κατασκευή και τη ζήτηση για αγαθά.
Ωστόσο, δεν επηρεάστηκαν όλα τα τμήματα εξίσου - οι εταιρείες που εξυπηρετούν το ηλεκτρονικό εμπόριο βλέπουν αυξημένη δραστηριότητα, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν τις ηλεκτρονικές αγορές βασικών ειδών. Το γεγονός αυτό δεν είναι βεβαίως συγκυριακό και ίσως είναι εκεί που πρέπει να επενδύσουν μελλοντικά οι επιχειρήσεις των logistics προσπαθώντας να προσφέρουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους πελάτες τους.
Στην Europa Cargo επενδύσαμε έγκαιρα σε ολοκληρωμένες λύσεις, εξειδίκευση, τεχνολογία και ψηφιακές υπηρεσίες. Έτσι, παρόλες τις αντίξοες διεθνείς οικονομικές συνθήκες εξακολουθούμε πάντα να προσφέρουμε τις ποιοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες για τις οποίες μας προτιμούν οι συνεργάτες μας εδώ και πολλά χρόνια.